چگونه احساس خوشبختی کنیم؟

اغلب زوج‏هاى جوان حتى اگر در گذشته، بهترین دخترها و پسرها براى خانواده‏هایشان بودند، در زندگى مشترک با همسرشان، دچار اختلاف مى‏شوند. کسى نمى‏تواند ادعا کند که تا به حال با همسرش مشاجره نداشته و از همسرش نرنجیده است. بعضى‏ها به خاطر جر و بحث‏هایى که پیش مى‏آید، احساس مى‏کنند که ازدواجشان موفق نبوده است. با این حال، خود را ناگزیر به سازش با همسر مى‏دانند؛ اما اختلاف آنها، مثل آتش زیر خاکستر، باقى مى‏ماند. در این موارد، لازم است هر یک از زوجین فقط این سؤال را از خود بپرسند که «چقدر براى بهبود روابطمان زحمت کشیدیم»؟
اغلب ما در برابر این سؤال، ابروها را بالا انداخته، با چشمانى از حدقه بیرون زده و قیافه‏اى حق به جانب، مى‏گوییم : «خیلى».
حقیقت امر این است که ما زحمت‏هایمان را حساب شده نکشیدیم.
آیا تا به حال سعى کرده‏ایم که ریشه اختلافات را پیدا کنیم و مسائلى را که سد راه خوشبختى ماست، برطرف کنیم؟
آیا تا به حال خواسته‏هایمان را در کفه ترازوى ذهنمان گذاشته‏ایم تا ببینیم کدام ارزش را باید فداى ارزش دیگر کنیم؟
آیا تا به حال فکر کرده‏ایم که ما مى‏توانیم با کمى سعى و تلاش، زندگى مشترکمان را سرشار از شادى، عشق و محبت کنیم؟


  ادامه مطلب ...

راه تحصیل عفت و حفظ پاکدامنى براى جوان، در اوج قدرت جنسى، چیست؟

                                            درجوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است
اسلام به عنوان آیینى جاودانه و آسمانى که حاوى دستوراتى سعادت‏بخش براى بشر است، نهاد خانواده را به عنوان کانونى مقدس، پایدار، عاطفى و پاک، ترسیم کرده است تا میهمانى که به عنوان همسر، وارد عرصه زندگى مى‏شود، با آرامش، عزت، محبت و شادمانى، یک مجموعه رو به گسترش را اداره کند. قرآن مجید به پدران و مادران مسلمان دستور مى‏دهد تا فرزندانشان را که هنوز از نعمت تأهل برخوردار نشده‏اند، به این امر مقدس تشویق کرده، زمینه‏هاى زندگى سالم و حیات طیبه را براى آنان فراهم سازند و اگر شرایط ازدواج براى کسى وجود نداشته باشد، اسلام راهکار بسیار ارزشمندى را معرفى مى‏کند؛ راهکارى که هم اجرایى است و براى تحقق آن مانعى وجود ندارد و هم پشتوانه بزرگى براى ورود به عرصه حیات اجتماعى در آینده است و آرامش را براى اعضاى خانواده، مهیا مى‏سازد. این راهکار مهم، عفت‏ورزى است.

ادامه مطلب ...

سئوالاتی که در ایام ماه مبارک رمضان زیاد مطرح می شود

 چیزهایى که روزه را باطل مى‏کند

1572 نه چیز روزه را باطل مى‏کند: اول: خوردن و آشامیدن. دوم: جماع. سوم:استمنا، و استمنا آن است که انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید.چهارم: دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر علیهم السلام. پنجم:رساندن غبار غلیظ به حلق. ششم: فرو بردن تمام سر در آب. هفتم: باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. هشتم: اماله کردن با چیزهاى روان.نهم: قى کردن.

 

ادامه مطلب ...

خطبه پیامبر(ص) در روز آخر شعبان

ماه رمضان براى مؤمن سود و براى منافق خسران است

سلمان فارسى رحمه الله فرمود: «خطبنا رسول الله صلى الله علیه و آله فى آخر یوم من شعبان، فقال یا ایها الناس قد اظلکم شهر عظیم مبارک، شهر فیه لیلة خیر من الف شهر، جعل الله صیامه فریضة و قیام لیله تطوعا، من تقرب فیه بنافلة من الخیر کان کمن ادى فریضة فیما سواه، و هو شهر الصبر، و الصبر ثوابه، الجنه، و شهر المواسات و شهر یزاد فى رزق المؤمن، و شهر اوله رحمة،و اوسطه مغفرة، و آخره عتق من النار، و هو للمؤمن غنم و للمنافق غرم‏» (1)

ماه رمضان براى مؤمن سود و براى منافق خسران است

حضرت سلمان فرمود: در روز آخر شعبان پیامبر(صلى الله علیه و آله) براى ما خطبه‏اى در فضیلت ماه رمضان قرائت فرمود: و در خطاب خویش به ما فرمود: اى مردم براستى سایه افکنده بر سر شما ماه بزرگ مبارکى، ماهى که در او شبى است که از هزار ماه بهتر است، که خداوند روزه‏اش را فرض و واجب نموده، و به پا داشتن عبادات شبش را به طور استحباب مقرر فرموده است، کسى که تقرب بجوید به خداوند،به انجام نافله خیرى، مثل آن است که در غیر ماه رمضان فریضه‏اى انجام داده باشد، و این ماه ماه صبر است، و صبر هم اجر و ثوابش بهشت است.

و ماه روزه، ماه مواسات و برابرى است، و ماهى است، که رزق مؤمن در او زیاد مى‏گردد، و ماهى است که اولش رحمت و وسطش مغفرت و آمرزش، و آخرش آزادى از آتش جهنم است، و این ماه براى مؤمن بهره و منفعت است، و براى منافق خسارت و ضرر. 

(۱- مستدرک الوسائل مرحوم نورى نقل از وقایع الایام، ص 436.)

تشرف علی بن مهزیار اهوازی (ره)

جناب علی بن مهزیار(ره) فرمود:« بیست بار با قصد این که شاید به خدمت حضرت صاحب الامر علیه السلام برسم، به حج مشرف شدم؛ اما در هیچ کدام از سفرها موفق نشدم. تا آن که شبی در رختخواب خوابیده بودم، ناگاه صدایی شنیدم که کسی می گفت: ای پسر مهزیار، امسال به حج برو که امام خود را خواهی دید. شادان از خواب بیدار شدم و بقیه شب را به عبادت سپری کردم.
ادامه مطلب ...

شیطان پرستی چگونه بوجود آمد؟

شیطان پرستى ریشه در بخشى از فلسفه و اندیشه سیاسى و اجتماعى غرب دارد. اندیشه اى که خشونت براى رهایى از قید و بندهاى اخلاقى را دامن مى زند. اندیشه اى که انسان غربى را از دین و معنویت تهى مى کند و در نهایت، غرق شدن در لذات و مادیات معنوى را بر هر قاعده و محدودیت اخلاقى ترجیح مى دهد.
 سؤال هائی همانند اینکه «آیا واقعاً در ایران شیطان پرست و شیطان پرستى به مفهوم مدرن آن وجود دارد» نیز مطرح شده که تلاش شده است در این نوشتار پاسخ هایى را براى آن ارائه کنیم.
اما موضوع اصلى این نوشتار بررسى دقیق تر ریشه ها یا دلایل شکل گیرى این انحراف کلان فرهنگى، سیاسى و اجتماعى در غرب است. در بررسى عوامل شکل گیرى کلى شیطان پرستى در غرب با توجه به مطالعات و بررسى هاى صورت گرفته مى توان چند عامل ذیل را مورد بحث قرار داد:

ادامه مطلب ...

اهدای هدایا به مزدوجین سال 1387

دانشجویان محترمی که در جشن ازدواج دانشجویی سال 1387 ثبت نام کرده بودند جهت دریافت

هدایای خود به دفتر نهاد مراجعه نمایند. 

لطفاً کپی شناسنامه زوجین (صفحه اول ودوم )و کارت دانشجویی به همراه داشته باشید.