انتخابات ریاست جمهوری; دوستان بی انصاف (۱)

مقام معظم رهبری

«با حضور پر انگیزه مردم، همواره انتخاباتی سالم، متقن و خوبی در ایران برگزار شد، اما متأسفانه برخی دوستان بی انصاف و کسانی که جزء ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند، با ناسپاسی، علیه ملت حرف می زنند و با تکرار دروغ دشمن، سلامت انتخابات را زیر سوال می برند.»   

در جمع پرشور هزاران نفر از پرستاران، معلمان و کارگران سراسر کشور ۱۰/۲/۸۸



طی ماه های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناسبت های مختلف، گله خود نسبت به برخی از اظهارنظرهای غیرمنصفانه در فضای سیاسی کشور را بیان داشته و در مورد عواقب و پیامدهای این رفتارها هشدار داده اند. معظم له در سال گذشته در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به برخی از تخریب ها نسبت به دولت فرمودند: این مسائل بی ارتباط با انتخابات نیست و من نگران ترویج اخلاق بی انصافی در کشور هستم.

رهنمودها و تذکرات مقام معظم رهبری به افراد و جریان هایی که منافع سیاسی خود را در سیاه نمایی وضع موجود جست وجو می کنند نه تنها موثر واقع نشد، بلکه آنان با سیاه نمایی بیشتر و افزودن بر حجم تخریب ها نسبت به مسئولان و دولتمردان کار را به آنجا رساندند که

رهبر انقلاب در جمع کارگزاران حج فرمودند: این بی بند و باری در اظهارنظرها علیه دولت چیزی نیست که خداوند به آسانی از آن بگذرد.

متأسفانه در این راستا گروه ها و افرادی پا را فراتر از این گذاشته و در کمال بی انصافی، مسائلی را مطرح می سازند که نه گروه یا جریان رقیب خود، بلکه نظام اسلامی را مخدوش ساخته و در مسیر بی اعتماد ساختن مردم نسبت به سلامت نظام قدم برمی دارند. مدتی است که برخی از گروه های سیاسی و متأسفانه بعضی از چهره های شاخص سیاسی که در کشاکش رقابت های سیاسی احساس ناکامی می کنند، به این شیوه روی آورده اند که سلامت انتخابات باید تضمین شود و مردم باید نسبت به اینکه از رأی آنان به خوبی صیانت می شود اطمینان پیدا کنند. متأسفانه این افراد به گونه ای صحبت می کنند که اگر انتخابات سالم باشد حتماً آنان رأی خواهند آورد. به عبارت دیگر، اگر نتیجه انتخابات پیروزی آنان نباشد، علت آن تخلف و تقلبی است که در جابه جایی آرا انجام گرفته است.

 اتهام تخلف و تقلب در انتخابات به نظام اسلامی همواره طی سی سال گذشته از ناحیه دشمنان و جریان های ضد انقلابی و مخالفین سیاسی نظام دینی مطرح بوده و این رفتار از سوی دشمنان و مخالفین یک امر طبیعی است. کار دشمن اگر غیر از این باشد باید تعجب کرد.
تعجب در این است که برخی از افراد و گروه های سیاسی معتقد به انقلاب و نظام اسلامی چنین مطالبی را در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری مطرح می سازند. به نظر می رسد کسانی که در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری این موضوع را بیان می دارند، اظهارتشان در چارچوب یک سناریوی از پیش طراحی شده و با اهداف خاص سیاسی انجام می شود. عناصر اصلی این سناریو می تواند محورهای زیر باشد.
1-نظام اسلامی در انتخابات روی فرد خاصی نظر دارد و با تخلف و تقلب در سطح بالا هم که باشد آن را پیروز انتخابات خواهد کرد و رأی مردم تعیین کننده نمی باشد.
2-برای شرکت گسترده مردم در انتخابات باید صیانت از آرای مردم تضمین شود تا هر کسی مطمئن باشد از رأی او امانت داری می شود و با اطمینان پای صندوق رأی بیاید.
3-اکثر مردم گزینه مورد نظرشان، فرد یا افرادی غیر از گزینه مورد نظر نظام است. بنابراین اگر نسبت به سلامت انتخابات اطمینان نداشته باشند، پای صندوق های رأی نمی آیند.
تأمل در نکات مذکور نشان می دهد که تا چه اندازه طراحان این سناریو نسبت به نظام بدبین هستند و مسائل را به گونه ای مطرح می کنند که بعد از انتخابات و با روشن شدن نتیجه، با عملیات روانی اهداف سیاسی بعدی را در دو محور زیر دنبال نمایند.
الف) اگر پیروز انتخابات فرد مورد نظر آنان بود، بگویند نظام رأی نیاورد و ما توانستیم با جلوگیری از تخلف و تقلب در سطح بالا مانع شویم که فرد مورد نظر از صندوق بیرون آید.
ب) اگر در انتخابات شکست خوردند، تبلیغ نمایند که ما گفته بودیم که از آرای مردم صیانت نمی شود و شایع کنند که با جابه جایی آرا این نتیجه اعلام شده است.
مظلوم نمایی عنصر اصلی در این سناریو به حساب می آید. عده ای معتقدند ملت ایران همواره به سمت مظلوم تمایل پیدا می کنند و اگر بتوان فضاسازی کرد که مثلاً در انتخابات، فلان نامزد مظلوم واقع شده و می خواهند آرای او را به نفع دیگری مصادره کنند، مردم به سمت او گرایش پیدا کرده و به او رأی گرایش پیدا کرده و به او رأی  خواهند داد. در واقع برانگیختن بخشی از مردم یکی از اهداف سناریوی مذکور است.