بختم باز نمی شود

دخترى هستم 22 ساله و هر زمانى که خواستگار برایم مى‏آید یا من او رانمى پسندم یا مهرش به دلم نمى‏افتد و یا...به هر صورت تا به حال چند خواستگار خود را رد کرده‏ام. وقتى مشکلم را به دوستى گفتم دعاى محبت برایم تجویز کرد که آن هم فایده‏اى نداشت پس از آن گفتند کسى در همسایگى است که بخت شما را بسته است و هر چه مى‏تواند به خواستگاران از بدى شما مى‏گوید که دعاى زبان‏بند براى حل مشکل به من تحویل شد، چند جور دعاى دیگر هم براى این کار افاقه نکرد. هرکسى به من مى‏رسد مى‏گوید فلانى عقد نکرده ازدواج نکرده و... حالا بگویید من چه کار کنم تا بختم باز شود؟

   

خواهر گرامى! ما نیز از این که صادقانه، خالصانه و با صراحت کافى مشکل خود را با کارشناسان این دفتر در میان گذاشتید،تشکر و قدردانى مى‏کنیم. امید است پاسخ ما بتواند گره‏اى از مشکلات شما جوانان محترم و مشتاق پاکى و پاکدامنى را حل کند که این بهترین پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود.
در پاسخ به مسئله‏اى که تحت عنوان مشکل ازدواج مطرح فرمودید، توجه به نکات زیر لازم و ضرورى است که مطالعه و دقت در مطالب آن، مى‏تواند بخش زیادى از دغدغه‏هاى ذهنى‏تان را بکاهد.
الف) هر چند دختر جوان و دم‏بختى و نیز والدین او علاقه‏مندند تا وى هر چه زودتر ازدواج کرده، زندگى آینده‏اش را روشن کند و به اصطلاح از بلاتکلیفى بیرون آید و...؛ ولى چه خوب است به شرایط و موقعیت‏هاى اجتماعى، فرهنگى، خانوادگى و... جامعه و فرد توجه کافى شود. با توجه به عوامل مختلفى که در سطح کلان جامعه مطرح است، سن ازدواج دختران و پسران بالا رفته است. بنابر این دختر خانمى همچون شما که حدود 23 سال سن دارد، زمان ازدواجش دیر نشده است؛ گرچه باور بر این است که سن ازدواج باید پایین‏تر از سن کنونى باشد. پس دغدغه خاطرتان که چرا هنوز در جریان خواستگارى‏ها، توافقى حاصل نشده است. چندان جایگاهى ندارد.
اگر شما در جامعه و فرهنگى زندگى مى‏کردید که سن ازدواج کمتر از 20 سالگى بود، جاى نگرانى براى دیر شدن ازدواج وجود داشت.
ب) نداشتن خواستگارهاى متعدد و زیاد و یا به توافق نرسیدن خانواده‏ها یا دختر و پسر و به عبارت دیگر جور نشدن آن، یک امر طبیعى است و هرگز نشانه بخت بد یا بسته‏شدن بخت فرد نیست و همان‏طور که براى شما به عنوان یک دختر، این مشکل وجود دارد و هنوز نتوانسته‏اید با فرد مناسب و دلخواه خود ازدواج کنید، براى پسرها نیز این مشکل وجود دارد. علاوه بر این، شما بین دختران تنها فردى نیستید که دچار این مشکل هستید و دختران زیاد دیگرى نیز هستند که مدت‏ها و گاهى سال‏ها با این مسئله روبه‏رو هستند؛ امّا سرانجام همسر مناسب و متناسب با روحیات خود را پیدا مى‏کنند؛ ولى با اندکى تأخیر از نظر زمانى. پس زود ازدواج‏کردن آن هم با اوّلین یا دومین خواستگار، نشانه موفقیت در امر ازدواج و تأمین خوشبختى و سعادت همیشگى نیست. با کمى دقت و تفحص در بین همسایگان، فامیل و دیگران، مى‏توانید مشاهده کنید که فرآیند خواستگارى و ازدواج، معمولاً یک فرآیند طولانى مدت است و نیازمند زمان و دقت کافى است و چه بسا همین تجربه‏ها و به تأخیر افتادن‏ها، شناخت و آگاهى‏تان را از موضوعات و معیارهاى ازدواج بیشتر و عمیق‏تر کند و موفقیت در این امر مهم و حیاتى را چندین برابر کند که در نتیجه به صلاح شما خواهد بود.
ج) در فرآیند خواستگارى، همان‏طور که خانواده دختر از ویژگى‏هاى خانوادگى، اخلاقى و...پسر تحقیق مى‏کنند تا با شناخت کامل و دقیقى کار انجام گیرد، خانواده پسر نیز در مراحل خواستگارى و پس از آن از خانواده دختر و خصوصیات اخلاقى و رفتارى دختر تحقیق و تفحص مى‏کنند و این امرى لازم و ضرورى است و چه بسا خانواده پسر پس از خواستگارى، در تحقیقاتشان به نقطه‏ضعف‏هایى در وجود شما یا خانواده محترمتان رسیده‏اند و متناسب با وضعیت خانوادگى خود نیافته‏اند و در نتیجه، امر را پى‏گیرى نکرده‏اند. بنابراین چه دلیلى دارید که جور نشدن را به بسته بودن بخت خود نسبت دهید؛ چه بسا از نظر فرهنگى، اخلاقى، خانوادگى و یا از هر نظر دیگر شما را نپسندیده‏اند. لازم به ذکر است که یکى از منابع تحقیق آنها، مى‏تواند همسایگان، هم‏درسى‏ها، همکاران شما یا یکى از اعضاى خانواده شما باشد و آنها هم خود را موظف مى‏دانند که آن چه را دیده‏اند و مشاهده کرده‏اند و باور دارند، براى آنها گزارش دهند.
د)ویژگى‏هاى ظاهرى و تناسب ظاهرى، یکى از معیارهاى پسران و خانواده‏هاى آنها در زمان خواستگارى است و برخى افراد، به خاطر عدم وجود این تناسب، پس از خواستگارى، پى‏گیرى نمى‏کنند و شما گمان مى‏کنید بخت شما بسته شده است. پس این هم مى‏تواند یکى از عوامل جور نشدن باشد و نه بسته شدن بخت.
ه) محبت معمولاً پس از اجراى صیغه عقد ایجاد مى‏شود و نه قبل از آن. محبت بین دختر و پسر، پس از ازدواج و به تدریج حاصل مى‏شود؛ پس انتظار نداشته باشید که همان روز اول و در همان جلسه خواستگارى محبت در دل طرفین قرار گیرد. بنابراین بهتر است از ملاک‏ها و معیارهاى لازم و ضرورى در انتخاب همسر، شناخت بهتر و دقیق‏ترى پیدا کنید و اگر جوانى به خواستگارى شما آمد و از آن ملاک‏ها در حد و سطح خودتان برخوردار بود (هر چند هنوز محبت او در دل شما جایگزین نشده باشد) رضایت به ازدواج دهید؛ نه آن که منتظر باشید که اول محبت او در دلتان قرار گیرد و سپس پاسخ مثبت دهید. ملاک‏هاى ازدواج، تدین، پاى‏بند بودن به دستورات دینى - نماز و روزه - داشتن اخلاق نیکو و داشتن اصالت خانوادگى است. بنابراین توصیه مى‏شود که براى آگاهى بیشتر کتابهاى مفیدى در این زمینه مطالعه کنید و نیز از نظرات مشورتى افراد با تجربه استفاده کنید. بنابراین حل نشدن مشکل ازدواج مى‏تواند ریشه در عوامل و علل فوق داشته باشد. گرچه نمى‏خواهیم بگوییم سحر و جادو و بستن بخت، هیچ گونه واقعیتى ندارد، ولى از طرف دیگر نمى‏توان مطمئن بود که مورد و مشکل شما ریشه در همین مسئله دارد. وجود نیروهایى نظیر آن چه از سحر و جادو ناشى مى‏شود، به مقتضاى نظام دنیا مى‏باشد. در این نظام، تزاحم بین زشتى‏ها و پلیدى‏ها وجود دارد و همچنان که انسان‏هاى شیطان‏صفت و زشت‏کار وجود دارد، جن‏هاى پلید و آزار دهنده نیز وجود دارد؛ ولى باید توجه داشت که غالب آن چه امروزه در میان مردم در این‏باره شایع است، بى اساس است و بیشتر به افکار روانى، تخیلات، سوءظن‏ها، توهمات و مشکلات واقفى موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است و اگر بر فرض موردى پیدا شد که سحرى در کار بود، مى‏توان از راه‏هاى زیر براى بطلان آن استفاده نمود:
1.استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس.
2.خواندن و نوشتن آیات 75 تا82 سوره یونس و همراه داشتن آن.
3.دعا و تضرع به درگاه خداوند.
4.درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند.
5.صدقه دادن .
در مورد دعا نویسى باید گفت: که برخى از مدعیان آن، افرادى حرفه‏اى هستند و چندان اعتمادى به گفته هایشان نیست. اگر کسى خواهان دعاست، باید با زبان خویش و با کمال توجه به مفاهیم نو مضامین آن به درگاه خداوند دعا کند و از او حوائج خویش را طلب نماید و یا از اهل دانش و بصیرت در دین، دعاها و اذکارى را بپرسد.
تأکید مى‏شود که به صرف ادعاى فرد دعانویس، ما حق نداریم کسى رامتهم کنیم و او را مسبب مشکلات به وجود آمده بدانیم. به نظر ما شما به گفته‏هاى آن فرد اعتماد نکنید و انجام دستورالعمل‏هاى او نیز تا وقتى مخالف شرع و عرف نباشد و سبب آزارو اذیت کسى نشود و مستلزم کار حرامى نباشد، اشکال ندارد ت؛ ولى علاوه بر آن، از دعا، توسل، نذر و مانند آن غافل نباشید؛ زیرا ازدواج با یک همسر مؤمن و با اخلاق، یکى از توفیقات بزرگ و یکى از نعمت‏هاى با ارزش خداوند است و الزم است براى به دست آوردن آن تلاش کنیم. براى این کار این امور پیشنهاد مى‏شود:
1.در هر شبانه روز، یک بار زیارت عاشوراو دعاى توسل به نیت این حاجت قرائت شود.
2.در شب جمعه غسل کنید (غسل مستحبى) و بعد از نیمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).
3.سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه نماز جعفر طیار به جاى آورید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). این عمل که مورد توجه بزرگان دین بوده، در استجابت دعا بسیار مؤثر است.
در پایان یادآور مى‏شویم که اگر بدون هیچ گونه سوءظن و بدبینى به فرد یا افرادى به شکل قطعى و یقینى به این نتیجه رسیدید که فردى از همسایگان در امر ازدواجتان کارشکنى مى‏کند و یا پیش خواستگاران شما بدگویى مى‏کند و مانع ازدواج شما مى‏شود، در صورت امکان با هماهنگى و توافق والدین براى مدتى یا براى همیشه مسکن خود را تغییر دهید. چه بسا در این تغییر و تحول و دور شدن از محل مسکونى، موفقیت شما تضمین شود؛ همان‏طور که در بسیارى از حرکت‏هاى اصلاحى، افراد موفق از همین اهرم بهره‏مند شده‏اند و بدون درگیرى و روبه‏رو شدن با منشأ فساد، به نتایج مورد نظر رسیده‏اند.