عاشورا در نظر دیگران

مهاتما گاندى (رهبر استقلال هند) : من زندگى امام حسین،آن شهید بزرگ اسلام رابدقت‏خوانده‏ام و توجه کافى به صفحات کربلا نموده‏ام و بر من روشن شده است‏که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از سرمشق امام حسین‏ ‏پیروى کند.

محمد على جناح (قاعد اعظم پاکستان) : هیچ نمونه‏اى از شجاعت،بهتر از آنکه امام‏حسین از لحاظ فداکارى و تهور نشان داد در عالم پیدا نمى‏شود.به عقیده من تمام‏مسلمین باید از سرمشق این شهیدى که خود را در سرزمین عراق قربان کردپیروى نمایند.                                                

  چارلز دیکنز (نویسنده معروف انگلیسى) : اگر منظور امام حسین جنگ در راه‏خواسته‏هاى دنیایى بود،من نمى‏فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه اوبودند؟ پس عقل چنین حکم مى‏نماید که او فقط بخاطر اسلام، فداکارى خویش را انجام داد.                 

   توماس کارلایل(فیلسوف و مورخ انگلیسى) : بهترین درسى که از تراژدى کربلامى‏گیریم، اینست که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند.آنها با عمل‏خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو مى‏شود اهمیت‏ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت،باعث‏شگفتى من است.