گزارش ایسنا از مناظره هدفمندکردن یارانه‌ها

پژویان: به جز سخنگوی دولت کسی درباره طرح حرف نزند مصباحی مقدم: هیچ کس نمی‌تواند اجرای طرح را متوقف کند

غلامرضا مصباحی‌مقدم و جمشید پژویان امروز۲۴/۸/۸۹ در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها با یکدیگر به مناظره پرداختند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ابتدای این جلسه مصباحی مقدم با تاکید براین که مهمترین هدف از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مدیریت مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری، اصلاح ساختارهای تولیدی مبتنی بر انرژی با قیمت واقعی و توزیع عادلانه منابع است،‌ گفت:‌ انرژی ارزان هم اکنون هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف خانوار به صورت بی حساب و کتاب مصرف می‌شود که قطعا بدترین روش ممکن است.

 

وی با بیان این که راه‌های دیگری برای اصلاح مصرف انرژی در کشور اعمال شده اما هیچ کدام جواب مناسبی نداده است،‌ افزود:‌ در حال حاضر واقعی شدن قیمت‌ها می‌تواند بهترین راه برای اصلاح وضعیت موجود باشد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که انرژی ارزان قیمت باعث شده ما در تولید به سمت فن‌آوری‌های نو نرویم، گفت:‌ به همین دلیل تولیدات داخلی قابل رقابت با تولیدات کشورهای پیشرفته نیست. در حال حاضر یارانه در کشور ما بیشتر به ثروتمندان می‌رسد در حالی که باید هدف اصلی یارانه قشر ضعیف جامعه باشد.

 

او با تاکید براین که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌های انقلاب اقتصادی کشور است، درباره آثار تورمی اجرای این قانون گفت: اگر معتقدیم که یارانه‌ها باید هدفمند شود تورم ناشی از آن را نیز باید بپذیریم چون این تورم آثار مبارکی دارد البته واقعیت این است که باید کارها طوری مدیریت شود تا حداقل تورم بوجود بیاید.

 

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این که تورم ناشی از هزینه و اصلاح قیمت‌ها در تولید و حمل ونقل به وجود می‌آید اما این تورم قابل تحمل است در حالی که نگرانی اصلی بر سر انتظارات تورمی است. یعنی همان چیزی که سال‌ها پس از افزایش سالانه قیمت بنزین در سایر کالاها دیده می‌شد.

 

مصباحی‌مقدم ادامه داد:‌ البته دولت در این زمینه مشکل را خوب شناخته و مهم کیفیت اجراست. یکی از نکاتی که درباره آن تصمیماتی گرفته شده این است که افزایش قیمت انرژی برای تولیدکنندگان به صورت جبران خسارت دیده شود، بنابراین از‌ آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که قیمت کالا پس از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نباید تغییر کند.

 

در ادامه‌ این نشست رییس شورای رقابت با انتقاد از این‌که هر اقدام اقتصادی یا غیر اقتصادی در کشور با واکنش‌های منفی عده‌ای مواجه می‌شود گفت: متاسفیم که در این کشور هر گام مثبتی برداشته می‌شود ده‌ها عامل تخریبی در کنارش بوجود می‌آید.

 

به گزارش ایسنا، جمشید پژویان با بیان این که 40 سال پیش قیمت حامل‌های انرژی در بسیاری از کشورها چندین برابر افزایش یافت، گفت:‌نتیجه این اقدام این بود که اتومبیل‌های دارای مصرف بنزین 30 لیتر در صد کیلومتر به اتومبیل‌های با مصرف سه لیتر در صد کیلومتر تبدیل شد.

 

وی با بیان این که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی رونق اقتصادی در کشورهای پیشرفته امروزی را موجب شد، ادامه داد: من از برخی از گزارش‌ها و حرف‌ها که مردم را از این اقدام می‌ترساند تاسف می‌خورم اتفاقی قرار نیست بیفتد. قیمت حامل‌ها بهینه می‌شود و هیچ دلیلی هم برای ایجاد تورم پس از آن وجود ندارد.

 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی باعث می‌شود همه افراد جامعه برای جلوگیری از هدر رفت انرژی اقدام کنند، گفت:‌ من حتی با این که دولت برای مصرف انرژی به صنایع یارانه بدهد کاملا مخالفم و امیدوارم دولت آقای احمدی‌نژاد مثل دولت‌های قبل تحت تاثیر سیاست افراد بدون دانش این کار را ادامه ندهد.

 

او با بیان این که باید یارانه صنایع بابت استهلاک و خرید تجهیزات جدید با مصرف انرژی کمتر به آن ها پرداخت شود، گفت:‌سال‌ها پیش غرب دستگاه‌هایی را اختراع کرده که مصرف انرژی آن‌ها بسیار کمتر است و در حال حاضر کار ما این است که آن‌ها را بخریم. ضمن این که من تصور می‌کنم در این بخش هر چه فشار بیشتر باشد کار سریع‌تر انجام می‌شود.

 

پژویان با انتقاد از نمایندگان مجلس که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را پنج ساله‌ در نظر گرفتند، گفت:‌ انتظار من در زمان بررسی این طرح از مجلس این بود که بگوید هر چه سریع‌تر این اقدام صورت بگیرد.

گفت:‌ دولت قصد داشت در سال اول 40 هزار میلیارد تومان منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها آزاد کند. در حالی که مجلس مجوز 20 هزار میلیارد تومان را صادر کرد البته دولت در آخر کار خودش را کرد و طرح را در چهار ماه آخر سال آن هم با 16 هزار میلیارد تومان اجرا کرد در واقع دولت 48 هزار میلیارد تومان به این کار اختصاص داد.

وی در واکنش به این اظهار نظر پژویان که معتقد بود که تورم بد نیست و باید وجود داشته باشد،‌ گفت‌:‌ البته تورم سه یا چهار درصدی بد نیست و به گسترش تولید می‌انجامد اما تورم 25 درصدی قطعا به تولید آسیب می‌زند و به جای این که منابع را به سمت تولید ببرد به سمت دلالی هدایت می کند.

او همچنین در واکنش به اظهارنظر پژویان درباره اشتباه بودن پرداخت یارانه به تولیدکننده گفت: اگر ما به تولیدکننده یارانه پرداخت نکنیم آیا او می‌تواند در یک سال و کمتر ساختار خود را اصلاح کند؟ وقتی چنین کاری ممکن نیست قطعا باید در ابتدا از او حمایت کرد و بعد او را به اصلاح ساختار مجبور کرد.

پژویان در واکنش به این اظهارات مصباحی‌مقدم با تاکید بر این که همچنان معتقد است یارانه به بخش صنعت نباید بابت مصرف انرژی پرداخت شود، گفت:‌ من تاکید می کنم که یارانه باید به صورت هدفمند و تنها برای سرمایه گذاری و اصلاح ساختار به بنگاه تولیدی داده شود.

او افزود: یارانه را باید در راستای کاهش مصرف انرژی به تولید بدهیم. درصورتی که اگر آن را بابت مصرف انرژی بدهیم هرگز تمایلی برای اصلاح در تولیدکننده ایجاد نمی شود.

پژویان همچنین در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر این که تفاوت یارانه 40 هزار تومانی پرداخت شده در این دولت با رقمی که چند سال پیش توسط یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به مردم قول داده شده بود چیست؟ ‌گفت:‌ تفاوت این دو مثل آن است که شما 50 هزار تومان خود را برای شرکت در یک کلاس آموزشی هزینه کنید یا این که آن را برای خوش‌گذرانی در خیابان مصرف کنید.

رییس شورای رقابت ادامه داد:‌ من از همین جا شما دانشجویان و مجلس را سوگند می‌دهم که به اقتصاددان ایمان بیاورند و بپذیرند که اقتصاد یک دانش است اگر دنیا هم اکنون با حجم وسیع فعالیت‌های اقتصادی مواجه است و رو به بهبود حرکت می کند این وضعیت را مدیون اقتصاددان است البته نه اقتصاددانی که پیشنهاد تثبیت قیمت‌ها را دادند!

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که دولت پولی ندارد که از جیب خودش به مردم یارانه بدهد، گفت:‌ بدانید که وقتی دولت صد تومان یارانه می‌دهد این مبلغ را از کس دیگری گرفته است بنابراین باید طوری اقدام شود که یارانه‌ها درست مصرف شوند.

مصباحی‌مقدم نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با تغییر این دولت آیا انجام پروژه هدفمندسازی یارانه‌ها متوقف شود، گفت: ‌هدفمند کردن یارانه‌ها دیگر به یک مطالبه ملی تبدیل شده است. شما دیدید در آخرین مراحل بررسی این قانون وقتی دولت تقاضای استرداد آن را به مجلس داد مجلس به آن مخالفت کرد بنابراین هدفمند کردن یارانه‌ها یک مطالبه ملی است و هزینه‌های روانی آن توسط مردم پرداخت شده است دولت‌های جدید هرگز نمی‌توانند اجرای آن را متوقف کنند.