روزشمار غدیر

تنها 5 روز تا عید سعید غدیر خم باقی مانده است.مناسک حج به پایان رسیده؛ و روزهای بودن با پیامبر خدا رو به پایان است. شب گذشته جبراییل، از سوی خداوند رحمان برای رسول خاتم پیامی مهم آورده:

 "نبوت تو به پایان رسیده و روزگارت کامل شده است. اسم اعظم و آثار علم و میراث انبیاء را به علی بن ابیطالب بسپار. که من زمین را بدون عالِمی که اطاعت من و سرپرستی‌اَم با او شناخته شود و حجت بعد از پیامبرم باشد رها نخواهم کرد.1

 پیامبر، فرمان خدا را اطاعت کرد و آنچه از میراث انبیاء در دستش بود، به حجتِ پس از خود منتقل نمود. صُحٌف آدم، نوح، ابراهیم؛ تورات و انجیل؛ عصای موسی و انگشتر سلیمان؛ و ...

 امروز پیامبر برای چندمین بار افضلیت علی را نسبت به سایر مومنان یادآور شد و  برای آنکه تا همیشه در یادها باقی بماند که علی، «امیر مومنان» است، از مسلمانان خواست بنا به دستور خداوند2 یک به یک نزد علی بن ابیطالب بروند و بر او اینچنین درود بفرستند:

                   «السلام علیک یا امیرالمومنین»3

 [1 - "ان الله تبارک و تعالی اوحی الی رسول الله ص انه قد قضیت نبوتک واستکملت أیامک فاجعل العلم الذی عندک والایمان والاسم الاکبر ومیراث العلم وآثار علم النبوة عند علی بن أبی طالب علیه السَّلام فانّی لا اترک الارض الّا و لی فیها عالم تعرف به طاعتی و تعرف ولایتی و یکون حجه بین قبض النبی الی خروج النبی الاخر": بحارالأنوار، ج 40، ص 217.

[2 - "امرنی الله بذلک": کتاب سلیم بن قیس، ص 73.

[3 - بحارالأنوار، ج 37، ص 111.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد